Stress bestaat in veel soorten en maten. De soort waar we het vaak over hebben is werkstress. Oftewel: stress die ontstaat door of op je werk. Klinkt logisch en voor veel mensen in het ook elke dag voelbaar. Dat gehaaste gevoel aan het einde van de dag, omdat je je werk nog niet af hebt, door die ene zeurende collega, of doordat de printer het weer eens niet deed, de vergadering eindeloos duurde of de mails waar geen einde aan leek te komen.

Maar wat maakt nou dat jouw directe collega daar allemaal geen last van heeft? Wat is er voor haar anders dan voor jou? In deze blog leg ik je de oorzaken van werkstress uit en geef ik je meteen een praktische eerste stap om er mee aan de slag te gaan.

Heb je wel eens gehoord van de vijf A’s van kwaliteit van arbeid? Dat zijn (de) vijf aspecten van werk en die bepalen samen het plezier dat jij in je werk ervaart of de hoeveelheid werkstress. Als het in een of meer van die A’s niet goed zit, dan is de kans groot dat jij op je werk niet lekker in je vel zit.

Arbeidsinhoud: wat is de inhoud van je functie en hoe kan je die invullen. Welke eisen worden er aan je gesteld en hoeveel vrijheid heb je om die in te vullen?

Arbeidsrelaties: Hoe ga je op je werk met elkaar om? Heb je de mogelijkheid tot inspraak? Hoe word je gewaardeerd? Krijg je gemakkelijk steun? En wordt er veel geroddeld?

Arbeidsomstandigheden: Wat zijn de fysieke omstandigheden waarin je moet werken? Moet je veel reizen? Heerst er een prettige temperatuur? Hoe is het geluidsniveau en in welke staat verkeert je werkplek? Maar ook: heb je veel deadlines? Is je werk geestelijk belastend? Wat is de mate van werkzekerheid: hoe groot acht jij de kans dat je ontslagen wordt?

Arbeidsvoorwaarden: De bekendste: het salaris en de bonus. Maar ook een auto van de zaak, vinden we vaak een fijne arbeidsvoorwaarde. Denk hierbij ook aan loopbaanmogelijkheden, ploegendiensten, mogelijkheden tot thuis- of part timewerk. En wat dacht je van verlofregelingen en al dan niet een vast contract.

Arbeidsorganisatie: Hoe ik je werk ingericht? Zijn de doelen helder? Is het duidelijk hoe de hiërarchie verdeeld is? Waar haal je je informatie en weet je wat er aan gedaan is om jou zo gezond mogelijk te laten werken? Zijn er veel reorganisaties en hoe staat het met het ziekteverzuim?

De bovenstaande vijf A’s bepalen dus de kwaliteit van je werk. Als het niet goed zit binnen zo’n categorie, dan veroorzaakt dat stress.

De meest voorkomende veroorzakers van stress zijn: een laag salaris, overmatige werkdruk, weinig ontwikkelmogelijkheden, een functie die je niet uitdaagt, gebrek aan sociale steun, geen controle over ontwikkelingen die je functie raken en tegenstrijdige eisen of onduidelijke prestatie-eisen.

En omdat jij nou eenmaal niet alleen op de wereld bent, is het resultaat van al deze stressgevers, helaas, niet alleen stress voor jou op jou werk. Je neemt die werkstress ook mee naar huis. En daar heb jij er niet alleen last van, maar ook iedereen om je heen. Je sociale leven leidt eronder, je bent snibbiger dan je zou willen, vermoeider dan prettig is en zo leidt dan ook je gezinsleven eronder. Bovendien zorgt stress er voor dat je eerder geneigd bent om het negatieve in elke situatie te zien, wat natuurlijk uiteindelijk alleen maar voor een verergering van de situatie zorgt.

De allereerste stap om van je werkstress af te komen is een heel simpele. Houd bij waar je stress van krijgt. Houd de komende twee weken een stressdagboekje bij waarin je de situaties noteert waar je veel stress van kreeg. Wat gebeurde er, wie waren erbij betrokken, wat dacht je en wat voelde je? Wat deed je? Maar ook: wat was jouw reactie? Hoe heb je jezelf weer kunnen kalmeren? Heb je je stem moeten verheffen? Of ben je even een blokje om gegaan? Even een kop thee gaan drinken met die ene collega? Al deze informatie geeft jou inzicht in wat er niet goed gaat en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Na een week of 2 ga je al patronen zien in jouw stresssituaties. En dat is natuurlijk precies wat je wilt, want zodra je de patronen kunt herkennen, kan je er op gaan inspelen.

Als je nu na het lezen van dit artikel denkt: “Ja, lekker makkelijk praten, daar heb ik nu toch helemaal niks aan!”, dan snap ik je. Dit is echt een lange termijnoplossing. Een oplossing die je echt gaat helpen, maar wel je wel een beetje geduld voor nodig hebt. En ik begrijp je, echt, ik zie ook wel dat je NU een oplossing nodig hebt: daarom nog vijf oplossingen die de oorzaak niet voor je gaan wegnemen, maar je wel helpen om nu meteen een beetje verlichting te voelen.

1. Mediteer elke dag. Dat hoeft maar 5 minuutjes om al een echt en blijvend effect te hebben. Je zult zien dat als je je dag begint met een korte meditatie, dat je je de hele dag beter gefocust en gegrond voelt. Neem in die meditatie een positieve focus voor de dag mee en je zult zien dat werkstress makkelijker van je af glijdt.
2. Plan je dag. Als je georganiseerd en gestructureerd werkt, weet je beter wat je te wachten staat, kun je makkelijker onverwachte klussen inplannen én weet je zeker dat je echt wel tijd hebt voor dat extra kopje koffie in de pantry.
3. Monotasking. Je hebt al een miljard keer gelezen: multitasken werkt voor niemand. Echt, ook niet voor jou. Dus vergeet dat vanaf nu en concentreer je alleen op die ene taak die nu voor je ligt. Nog steeds te groot? Deel die taak op in kleine stapjes en handel die 1 voor 1 af. (En een kleine bonustip: blijf ver van perfectionisme, goed is goed genoeg.)
4. Neem tijd om op te laden. Gezond eten, sporten en slapen, het helpt. Doe het! Zorg voor jezelf!
5. Zorg voor sociale steun. Praat met je leidinggevende, met je hr-contactpersoon, deel met collega’s en vraag ook thuis om steun. Samen met hen kan je ontdekken waar je precies behoefte aan hebt en je zult ook ontdekken dat je niet de enige bent én het niet alleen hoeft te doen.

Heel veel succes! En mocht je er toch even niet uitkomen, aarzel dan niet en boek een gratis inzichtsessie, dan bekijken we samen eens hoe het allemaal met wat meer ontspanning kan.

Op zoek naar gelijkgestemde vrouwen, praktische informatie, tips, tricks en do’s en dont’s? Dan nodig ik je graag uit om je aan te melden bij de gratis community van Lekker Leven in Balans.


Leave a Reply

Your email address will not be published.