De methode om zelfsabotage aan te pakken

Het lijkt zo simpel om zelfsabotage aan te pakken: stop er gewoon mee, zodra je ontdekt dat je het doet. Als het zo simpel was, dan zou je dat natuurlijk allang gedaan hebben. Er komt dus duidelijk iets meer bij kijken.

Zelfsabotage ontstaat als je on- en onderbewust iets anders vindt dan bewust. Wanneer cognitieve dissonantie ontstaat, zal je alles doen wat in je macht ligt, om dat op te lossen. Dus wanneer je onderbewuste vindt dat jij geen succes waard bent, of geen mooie of fijne dingen, dan zal je, als je dat niet aanpakt, uiteindelijk altijd daar mee aan de slag gaan.

Vijf manieren van zelfsabotage heb ik in het blog van vorige week beschreven. Je vindt dat hier.

Vandaag geef ik je daarom graag een paar handvatten mee om zelfsabotage aan te pakken, want nog veel belangrijker dan dat je weet wat het is en hoe het ontstaat, is actie. Actie om je eigen patronen te doorbreken en jezelf naar het door jou gewenste niveau te tillen.

De 5 stappen om je zelfsabotage te doorbreken

  1. Leer je zelfsaboterende gedrag herkennen. – Houd de komende paar dagen eens nauwgezet bij wat je doet en wat het resultaat is. Wanneer verveel je je? Wanneer je doe je dingen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt? Wanneer twijfel je aan jezelf? Ga de lijst in het vorige blog eens na en ontdek wanneer jij jezelf saboteert. Je hoeft er geen diepe analyses op los te laten, leer alleen maar herkennen wanneer het zover is. Blijf dit gedrag ook monitoren nadat je de volgende stappen hebt uitgevoerd.
  2. Face your fears. – Een iets abstractere oefening, maar het zal je zoveel inzicht geven. Trek voor jezelf een uurtje uit om eens te ontdekken waar je precies bang voor bent. Gewoon gaan zitten, de vraag stellen en de antwoorden laten komen. En hoe vreemd of ongefundeerd ze ook mogen lijken, schrijf ze ALLEMAAL op. Pas als er echt geen nieuwe antwoorden meer lijken te komen, mag je stoppen. Ontdek de rode draad in je antwoorden en ga daar mee aan de slag. Hoe? Check de volgende stap.
  3. Wat is het effect in en op je leven? – Beschrijf uitgebreid hoe je gedrag en de angsten die daaraan ten grondslag liggen, je leven beïnvloeden. Neem alle onderdelen van je leven mee: zakelijk, privé, relationeel, financieel, spiritueel, je eigen persoonlijke ontwikkeling, je maatschappelijke bijdrage, romantisch, je eigen gezondheid, noem maar op.
  4. Wat is de eerste stap die je nu kunt zetten?– Bedenk de eerste, kleine, stap om los te breken. Ik zal je vast een voorzet geven: zoek een partner die je verantwoordelijk houdt. Iemand met wie je periodiek kunt overleggen en je ook houdt aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt.
  5.  Bedenk wat je gaat doen als het even tegenzit. – Iedereen en elk traject kent tijdelijke tegenslag. Hoe je daarmee omgaat, bepaalt jouw mate van succes. Dus bedenk, altijd, wat je kunt doen als het niet loopt zoals jij graag zou willen. Als je daar nu alvast over nadenkt, van tevoren, voordat problemen zich aandienen, dan kan jij daar met een grote boog omheen lopen.

En dan nu: aan de slag! Wees daarbij altijd aardig voor jezelf. Ga met jezelf om zoals je met je beste vrienden omgaat, je hebt het verdient.

Ben je toe aan een beetje meer focus? En wil je nu echt een einde maken aan je zelfsabotage? Het GRATIS persoonlijke ontwikkelingsworksheet helpt je daarbij. Je kunt je hier registeren voor jouw exemplaar.

Ga je liever niet alleen aan de slag en wil je een extra zetje in de rug? Boek dan hier een gratis adviesgesprek in en dan kunnen we samen ontdekken wat je doelen zijn, waar je van af wilt en hoe we samen kunnen werken om je dat te laten bereiken. Ik hoor graag van je!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *