Mama is moe

moe

Een veelgehoorde klacht in mijn praktijk is vermoeidheid. Vermoeidheid is een klacht met een enorme impact op je leven. En gelukkig is moe zijn, als je er op tijd bij bent, iets waar je heel makkelijk vanaf kunt komen.

Fysieke moe

Dat is gewoon moe. Moe omdat je hard in de tuin hebt gewerkt, enorm je best hebt gedaan op de sportschool of omdat je gisteravond te laat naar bed ging.

De oplossing is rusten. Gewoon benen omhoog, vroeg naar bed, of lekker in bad.

En daarmee komen we direct op geestelijke vermoeidheid. Want alleen al het lezen van “benen omhoog, vroeg naar bed, of lekker in bad” zorgt er voor dat jij je wenkbrauwen omhoog trekt en vraagt hóe dat dan moet.

Geestelijke moe

Ik weet het! Niet alleen omdat ik zelf een moeder ben, maar omdat ik in mijn praktijk wekelijks vrouwen als jij zie. Wekelijks zie ik moeders die zo moe zijn dat ze niet eens meer weten hoe het is om je “gewoon” uitgerust te voelen. Elke dag moet je je kinderen op tijd klaar hebben voor school. Daarna moeten ze nog naar blokfluitles, judo, zwemmen en turnen. En of het vriendje van de oudste vandaag bij jullie mag spelen. Ondertussen belt je collega, omdat het echt, echt, echt niet tot morgen kan wachten en probeer jij een dweil door het huis te halen en het avondeten vast voor te bereiden. Dat kan anders!

1. Identificeer waar jij energie van krijgt gedurende een dag en wat energie van je steelt. Sommige dingen moeten nou eenmaal, maar andere kun je laten vallen en als je er voor zorgt dat je nog maar 1 of 2 energiestelers op een dag uitvoert, win je al heel veel. Als dit betekent dat je kinderen nog maar naar 3 buitenschoolse clubs per week gaan dan is dat zo. Sporten en muziek is fantastisch voor de ontwikkeling van kinderen. En wat een rijkdom dat we onze kinderen dat kunnen bieden. Maar vergis je niet: alleen maar omdat het bestaat en omdat we het ons tegenwoordig allemaal kunnen veroorloven, betekent niet dat je het ook allemaal moet doen.

2. Loop de organisatie na. Kan de moeder om de hoek deze week jouw kinderen meenemen naar de voetbaltraining en jij volgende week de hare? Je partner doet deze week de wedstrijden, jij doordeweeks de activiteiten. Of andersom. En stiekem weet je best dat je kinderen al veel meer zelf kunnen dan je ze nu laat doen. (En hoe doe je dat met het huishouden?)

3. Plan elke maand tijd voor je gezin, tijd voor je partner en het allerbelangrijkst: voor jezelf. Noteer dit ook echt in de (gezins)agenda. Overzicht geeft rust. Als de kinderen weten dat zij later weer aan bod komen, is het makkelijker voor ze om je nu even echt met rust te laten.

Dus begin nu maar meteen: zet een kop thee, pak dat ene tijdschrift en sluit je op in de badkamer. Een uurtje in bad en vanavond vroeg naar bed doet wonderen!

En onthoud: Je bent geen huisvrouw! Dus waarom zou je er goed in moeten zijn?

Steuntje in de rug nodig? Plan dan vandaag nog een gratis adviesgesprek in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *