Stilstaan om vooruit te komen

Stilstaan

Tegenwoordig worden we overspoeld met informatie en mogelijkheden en onze takenlijsten zijn langer dan onze dag. Stilstaan lijkt dan echt geen goed idee. Want waar halen we de tijd vandaan?! We lezen over meditatie, mindfulness en rustig aan doen, maar we zouden toch echt meer moeten doen om alles af te krijgen!

Het standaardantwoord op de vraag hoe het met iemand gaat is tegenwoordig “drukdrukdruk”. Sterker nog: als je niet druk bent, dan mis je kennelijk iets, dan hoor je er niet bij en, eerlijk getypt, dan word je gezien als loser. Druk is een statussymbool geworden. Terwijl je je ondertussen uitgeput en versleten voelt. Je voelt je gehaast en bent moe.

Wat kan je doen?

Neem een time-out

Wanneer heb je je beste ideeën? Wanneer kom je tot de beste oplossingen? Precies…. als je niets doet. Je staat onder de douche en ineens heb je het. Je bent met de kinderen aan het wandelen en ineens bedenk je wat er moet gebeuren. Je ligt op je yogamat en het schiet je ineens te binnen. Die momenten met je telefoon uit, geven je afstand en helderheid. Ze voeden je creativiteit en inspireren je.

Concentreer je op 1 ding tegelijk

Productieve multitaskers bestaan niet. In een korte periode heen en weer schieten van tabblad naar tabblad, van taak naar taak en van klus naar klus zorgt ervoor dat we ons slechter kunnen concentreren en dat het langer duurt voor we afmaken wat af moet. Daarnaast kan het gebrek aan overzicht zorgen voor meer stress. Door bewust stilstaan en ons op 1 ding tegelijk te concentreren vergroten we de kans de taak ook echt af te ronden, houden we het overzicht en verlagen we onze mentale belasting.

Doe wat je leuk vindt

Hoe afgezaagd het ook klinkt, doen wat je leuk vindt, zorgt voor het verlagen van onze stress en vergroot ons geluksgevoel. Leg daarom een nieuwe lijst naast je takenlijst: je leuklijst. Schrijf op deze lijst minstens 10 dingen waar je van geniet, die je leuk vindt om te doen en die je gelukkig maken. Probeer nu deze dingen ook elke week te doen. Hoe meer je er doet, hoe gelukkiger je je voelt.

Luister naar je lichaam

Je lijf geeft je signalen. Dus wanneer het je vertelt dat je rustiger aan moet doen, misschien zelfs moet stilstaan, doe dat dan! In plaats van de spanning op te bouwen en dwars tegen de signalen van je lichaam in te werken, luister ernaar en doe wat op dat moment het beste voelt. Neem een pauze als dat nodig is, wandel in plaats van ren wanneer je lichaam dat van je vraagt, het doet dat met een reden!

Wees in het nu

Als je het gevoel hebt dat het je allemaal te veel wordt, concentreer je dan op het nu. Concentreer je op wat er NU gebeurt. Een makkelijke manier om dit te doen is met een simpele ademhalingsoefening. Haal diep adem en ontdek waar in je lichaam je adem zich bevindt. Haal nu nog eens diep adem en kijk of je het een beetje kunt laten zakken. Een korte oefening zoals deze helpt je te gronden en je terug te brengen in het nu.

De wereld om ons heen kan ons soms de indruk geven dat we altijd maar meer, drukker en sneller moeten. Maar dat is niet waar. Even stilstaan is de makkelijkste manier om vooruit te komen, voor minder stress, voor meer geluk en voor een lekker leven in balans.

Benieuwd hoe je je minder kunt laten beïnvloeden door social media? Lees dan dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *