Uitstelgedrag bij ambitieuze mensen

Bij uitstelgedrag denk je aan studenten die tot het allerlaatste moment wachten met studeren, of aan dat ene klusje thuis dat je steeds maar weer laat liggen.

Maar wist je dat ambitieuze mensen ook last hebben van uitstelgedrag? En dat het er heel anders uitziet dan je misschien verwacht? Ambitieuze mensen vermommen hun uitstelgedrag namelijk als constant bezig zijn.
Dus als jij jezelf meer dan eens aan het einde van de dag afvraagt wat je nou precies hebt gedaan, terwijl je wel het gevoel hebt dat je het constant rededruk hebt, is dit het moment om dat eens tegen het licht te houden.

Wees heel eerlijk tegen jezelf en onderzoek wat het is waar je tegenop ziet en wat je precies voor je uit blijft schuiven.
Maar…. daarna komt het lastigste deel. Je strategie zou natuurlijk kunnen zijn om het dan maar gewoon als eerste te doen, zodat je ervan af bent. Als dat had gewerkt, dan had je dat natuurlijk al lang gedaan.

DE 5 OORZAKEN VAN UITSTELGEDRAG

1. Ik weet niet waar ik moet beginnen = Gebrek aan duidelijkheid
2. Te veel afleidingen = Gebrek aan concentratie
3. Het is te makkelijk = Gebrek aan uitdaging
4. Ik vind het niet leuk = Gebrek aan moed
5. Ik denk niet dat ik het kan = Gebrek aan zelfvertrouwen

Nu je weet waar je uitstelgedrag vandaan komt, kan je gaan werken aan je eigen kracht en waarde. In mijn programma’s gaat het vaak over dit soort oplossingen. Praktisch, toepasbaar en van waarde, zodat je meteen aan de slag kunt en meteen je eigen bijdrage weer aan de wereld kunt leveren. Want dat zorgt er voor dat je je dag met voldoening kunt afsluiten.

DE 5 OPLOSSINGEN VAN UITSTELGEDRAG

1. Breek je grote plan op in kleine stapje. Je kunt dit doen door terug te rekenen vanaf je eind doel, of door gewoon de eerste stap te zetten en dan te ontdekken wat er om de hoek op je wacht. Een boek schrijf je tenslotte ook niet helemaal in 1 keer, bij een boek schrijf je eerst een zin, die uitgroeit tot een hoofdstuk. En met genoeg hoofdstukken bij elkaar heb je vanzelf een boek!

2. Bedenk de consequenties van je eigen uitstel- en afleidingsgedrag. Afleidingen verdoven je, zodat je even niet meer aan je taak hoeft te denken. Maar de consequenties van de taak niet uitvoeren halen je direct weer terug in het nu.

3. Bedenk je wat je taak betekent in het grote geheel. De klus die voor je ligt lijkt misschien klein en onbetekenend, maar in het grote geheel kan die ene druppel precies het verschil maken.

4. Hier zal je gewoon sterk en gedisciplineerd moeten zijn. De klus moet gedaan worden en je mag pas aan een leukere klus beginnen als je deze af hebt.

5. Herinner jezelf aan andere keren dat je niet had gedacht iets te kunnen en dat je het um tóch gewoon flikte! Laat jezelf zien dat jij álles in huis hebt om álles aan te kunnen. Ook als dat in eerste instantie niet zo voelde. Maak anders gewoon een lijstje met al die dingen die je voor elkaar hebt gekregen en hang die naast je werkplek.

Dus: aan de slag!

Heeft jouw uitstelgedrag vooral te maken met social media, beeldschermen en multimediagebruik? In dit artikel vind je praktische tips om dat aan te pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *